Wszelkie potrzebne informacje dotyczące planowanej czynności oraz dokumentacji koniecznej do jej dokonania uzyskają Państwo w sekretariacie Kancelarii, a w sprawach mniej zawiłych także telefonicznie lub drogą mailową.
Osoba biorąca udział w czynności notarialnej powinna posiadać przy sobie ważny dokument tożsamości, tj. dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu – wydaną cudzoziemcowi.
Dokumenty należy dostarczyć do Kancelarii odpowiednio wcześniej przed umówionym terminem dokonania czynności, albowiem na ich podstawie przygotowywany jest projekt aktu notarialnego. Początkowo może być to nawet w formie zdjęcia lub kopii dokumentu zarówno osobiście lub za pośrednictwem poczty e-mail.
Oryginały dokumentów powinny zostać przedłożone notariuszowi najpóźniej w dniu dokonania czynności.
Poniżej wymagane dokumenty i niezbędne informację w przypadku najczęściej dokonywanych czynności notarialnych, należy pamiętać, że mają charakter poglądowy i przed dokonaniem czynności listę dokumentów należy zawsze uzgodnić w dogodny dla Państwa sposób w siedzibie Kancelarii, telefonicznie lub za pośrednictwem e-mail:
1. ODRZUCENIE SPADKU
W przypadku pierwszego odrzucenia spadku wymagane są:
– oryginał aktu zgonu osoby zmarłej
– ostatni adres zamieszkania osoby zmarłej
– dane osobowe osoby która będzie odrzucała spadek ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, PESEL, seria i numer dowodu, adres zamieszkania)
– wskazanie danych osób powołanych do dziedziczenia w dalszej kolejności – imiona i nazwiska plus adres zamieszkania ( jeżeli strona jest w stanie je ustalić)
2. TESTAMENT
– dane osobowe spadkodawcy i spadkobiercy
W przypadku testamentu z zapisem windykacyjnym ( jest to szczególna forma rozrządzenia spadkodawcy na wypadek śmierci. W treści zapisu windykacyjnego spadkodawca postanawia, że wskazana przez niego konkretna osoba nabywa określony przedmiot wchodzący w skład spadku już z chwilą otwarcia spadku)
– numer księgi wieczystej dotyczący nieruchomości, którą chcemy objąć zapisem lub inne informację pozwalające zidentyfikować przedmiot zapisu np. dane pojazdu jak numer VIN, rok produkcji itp.
3. PEŁNOMOCNICTWO
– dane osobowe pełnomocnika i mocodawcy
– określenie zakresu pełnomocnictwa, aby notariusz mógł nadać mu odpowiednią formę, albowiem w przypadku np. sprzedaży nieruchomości wymagane jest pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego
– jeżeli pełnomocnictwo ma dotyczyć np. zbycia, nabycia nieruchomości należy przygotować numer księgi wieczystej
4. UMOWA DAROWIZNY LOKALU
– numer księgi wieczystej
– dane osobowe darczyńcy i obdarowanego ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, seria i numer dowodu, PESEL, adres do korespondencji) plus określenie stanu cywilnego
– W przypadku nabycia nieruchomości przez darczyńcę na podstawie np. dziedziczenia, umowy darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zasiedzenia może być wymagane Zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającego, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
– określenie wartości lokalu
– wskazanie czy darczyńca żąda ustanowienia w akcie nieodpłatnej służebności
5. UMOWA DAROWIZNY NIERUCHOMOŚCI NIEZABUDOWANEJ
– numer księgi wieczystej
– dane osobowe darczyńcy i obdarowanego ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, seria i numer dowodu, PESEL, adres do korespondencji) plus określenie stanu cywilnego
– W przypadku nabycia nieruchomości przez darczyńcę na podstawie np. dziedziczenia, umowy darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zasiedzenia może być wymagane Zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającego, że nabycie nieruchomości przez darczyńcę jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
– określenie wartości nieruchomości
– wypis z rejestru gruntów plus wyrys z mapy ewidencyjnej( jeżeli w księdze wieczystej mamy więcej niż jedną działkę – a przedmiotem umowy jest tylko jedna z działek)
– odpis decyzji o warunkach zabudowy (jeżeli została wydana )
6. UMOWA DAROWIZNY NIERUCHOMOŚCI ZABUDOWANEJ
– numer księgi wieczystej
– dane osobowe darczyńcy i obdarowanego ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, seria i numer dowodu, PESEL, adres do korespondencji) plus określenie stanu cywilnego
– W przypadku nabycia nieruchomości przez darczyńcę na podstawie np. dziedziczenia, a po 01 stycznia 2007 roku umowy darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zasiedzenia może być wymagane Zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającego, że nabycie nieruchomości przez darczyńcę jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
– określenie wartości nieruchomości
– wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej ( jeżeli w księdze wieczystej mamy więcej niż jedną działkę – a przedmiotem umowy jest tylko jedna z działek), jeżeli jest tylko jedna działka sam wypis z rejestru gruntów
– wypis z kartoteki budynków
7. UMOWA SPRZEDAŻY LOKALU
– numer księgi wieczystej
– dane osobowe sprzedającego i kupującego ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, seria i numer dowodu, PESEL, adres do korespondencji) plus określenie stanu cywilnego
– W przypadku nabycia nieruchomości przez sprzedającego na podstawie np. dziedziczenia, umowy darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zasiedzenia może być wymagane Zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającego, że nabycie nieruchomości przez sprzedającego jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
– świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu
– zaświadczenie właściwego Urzędu Gminy o braku osób zameldowanych w zbywanym lokalu
8. UMOWA SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI NIEZABUDOWANEJ
– numer księgi wieczystej
– dane osobowe kupującego i sprzedającego ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, seria i numer dowodu, PESEL, adres do korespondencji) plus określenie stanu cywilnego
– wypis z rejestru gruntów plus wyrys z mapy ( jeżeli w księdze wieczystej mamy więcej niż jedną działkę – a przedmiotem umowy jest tylko jedna z działek), jeżeli jest tylko jedna działka sam wypis z rejestru gruntów
– W przypadku nabycia nieruchomości przez sprzedającego na podstawie np. dziedziczenia, umowy darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zasiedzenia może być wymagane Zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającego, że nabycie nieruchomości przez sprzedającego jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia
– odpis decyzji o warunkach zabudowy (jeżeli została wydana )
– określenie ceny
– zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego (Urząd Gminy) wraz z informacją o rewitalizacji
– zaświadczenie Starostwa Powiatowego w Gryficach wydane przez Dyrektora Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska – Dariusz Żrółka z informacją, iż przedmiotowa działka nie posiada użytków leśnych, w związku z czym nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu i nie jest objęta decyzja starosty, o którym mowa w art.19 ust.3 ww. ustawy o lasach
9. UMOWA SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI ROLNEJ NIEZABUDOWANEJ
Od nabywającego rolnika
– Zaświadczenie z właściwej Gminy o zameldowaniu na pobyt stały
– Świadectwo ukończenia Szkoły
– Informacje od kiedy prowadzi gospodarstwo rolne i o jakiej powierzchni (składane przed aktem notarialnym na oświadczeniu pod rygorem odpowiedzialności karnej)
– dane osobowe ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, seria i numer dowodu, PESEL, adres do korespondencji) plus określenie stanu cywilnego
Od sprzedającego
– numer księgi wieczystej
– dane osobowe ( imiona plus nazwisko, imiona rodziców, seria i numer dowodu, PESEL, adres do korespondencji) plus określenie stanu cywilnego
– wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej ( jeżeli w księdze wieczystej mamy więcej niż jedną działkę – a przedmiotem umowy jest tylko jedna z działek), jeżeli jest tylko jedna działka sam wypis z rejestru gruntów
– zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego (Urząd Gminy) wraz z informacją o rewitalizacji
– zaświadczenie Starostwa Powiatowego w Gryficach wydane przez Dyrektora Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska – Dariusz Żrółka z informacją, iż przedmiotowa działka nie posiada użytków leśnych, w związku z czym nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu i nie jest objęta decyzja starosty, o którym mowa w art.19 ust.3 ww. ustawy o lasach
10. POŚWIADCZENIE DZIEDZICZENIA