Czynności notarialne określa lista z art. 79 ustawy dnia 14 lutego 1991 r prawo o notariacie Art. 79 [Rodzaje czynności]
Notariusz dokonuje następujących czynności:
1. sporządza akty notarialne np.
umowy sprzedaży, zamiany, darowizny nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego,
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, umowy o podział majątku wspólnego, o dział spadku, zniesienie współwłasności
umowy i oświadczenia o ustanowieniu ograniczonych praw rzeczowych (służebności, użytkowania, hipoteki),
oświadczenia o ustanowieniu odrębnej własności lokalu oraz umowy określające sposób zarządu
nieruchomością wspólną,
umowy deweloperskie,
umowy przedwstępne,
umowy o dożywocie,
umowy renty,
umowy majątkowe małżeńskie,
umowy o zrzeczenie się dziedziczenia,
umowy zbycia spadku,
testamenty,się egzekucji
2. sporządza akty poświadczenia dziedziczenia – jest to postępowanie spadkowe po osobie zmarłej
3. podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego;
4. podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i z tymczasowym przedstawicielem w zakresie udziału małżonka przedsiębiorcy w przedsiębiorstwie, na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170);
5. sporządza poświadczenia;
własnoręczności podpisu,
zgodności odpisu,
wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem,
daty okazania dokumentu,
pozostawania osoby przy życiu lub w określonym miejscu
6. spisuje protokoły;
7. sporządza protesty weksli i czeków;
8. przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
9. prowadzi rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych oraz podejmuje związane z tym czynności;
10. sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
11. sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
12. składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej;
13. sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.